måndag 23 augusti 2010

Lp-skiva, Fruktskål??

Hejhej!
Satt här om dagen och bläddrade i min mammas gamla handarbetstidningar från 80-90 talet. I ett reportage fanns en bild med två annorlunda skålar. På sidan efter stod några rader om hur skålarna var tillverkade. Blev chockad när jag läste om vad skålarna var gjorda av. Lp skivor. Efter att ha rotat runt lite i några skåp hittade jag några gamla Lp skivor. Jag fick ju lov att testa om det skulle fungera. Man skulle hälla kokande vatten över Lp skivan i en balja/stor kastrull, det kokande vattnet skulle göra att skivan mjuknar så att den går att forma hur man vill. Funkade det? Jajjamen! Lite krångel och hett vatten stänk senare så var jag färdig med tre fruktskålar.

Detta var riktigt kul, ett pyssel som fort ger färdiga resultat. Tänk vad fiffigt om man ska ha kalas och behöver en massa skålar. Fynda billiga Lp skivor och gör hemmagjorda skålar superduperenkelt!



Lp-Skålarna kändes väldigt hållbara. Det gör nog inget om de skulle åka i golvet eftersom de är gjorda av hårdplast. Roligt att ge bort  i present också. Det ska nog jag göra fast ska behålla en som jag kan ha på mitt vardagsrumsbord!

Vill man ha lite mindre skålar kan man göra utav Ep-skivor. Jag gjorde även en sådan, men den är inte färdig än, eftersom jag ska fylla den med färgad sand och göra en ljusdekoration i den.

Beskrivning:
I baljan med kokande vatten kan man med hjälp av skedar eller andra redskap böja in kanterna på skivan, hur många "böjar" man vill ha kan man bestämma själv.

Det knepiga är att få upp skivan ur vattnet utan att formen man vill ha försvinner. Därför vore det bra om man hade tio armar. Eller en hjälpande hand, så att en kan hålla formen som man vill ha den medan den andra tar upp den ur vattnet.

Direkt den kommer upp i luften stelnar skivan och går ej att forma. Doppar man sedan ner den i det heta vattnet igen går den att forma om. Därför är det ett väldigt snällt material att jobba med, blir det tokigt är det bara att doppa ner den igen och böja om.

/Dalkullan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar