tisdag 16 oktober 2012

Slöjdkursen, Mora Folkhögskola

Hej!
Var ett tag sen sist..
Samtidigt som jag började på min ettåriga slöjdkurs slutade jag skriva här. Men nu har ett år gått och det är dags för mig att ta tag i uppdateringarna.

Ska göra en kort sammanfattning av vad som hände under "mitt slöjdande år".



Vi växtfärgade garn i vackra nyanser..







Vi lärde oss tvåändssticka










Gråa ullsockor med krus.

 Vi fyrflätade..












 Vi smidde i smedjan..

 Jag smidde en hasp.

Smidde även två grillspett.













Jag läste till en keramikkurs där
tillverkade jag halsband i tekniken glasfusing.



 Vi vävde mattor..

Vävde en duk i gåsöketeknik.
här nedan testar jag vilken färg jag ska väva i.

Jag valde naturvitt.
  
Vi lärde oss fårskinnssömnad. Jag
sydde tumvantar med fårskinn från Gotland.

 Därefter sydde jag två kuddfodral med
en vacker väv.


Tillverkade även i trä.
Här nedan är ett tråg påväg att skapas.

Färdigt, har nu fått patina.

En bordsborste, sydd med björkrötter
och hästtalg som borst.



Detta är en del av det jag skapat under detta år. Men åtminstone en inblick i vad man kan göra under ett år på Mora Folkhögskolas slöjdkurs. Ett år jag aldrig kommer glömma och som jag kommer ha nytta av resten av livet!  

Så stort Tack till Lärarna Ingrid och Olle för all kunskap de delat med sig av.

Nu ska jag avnjuta en kopp te denna tisdagskväll.. Lovar att det inte kommer dröja ett år till nästa uppdatering. :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar