tisdag 23 oktober 2012

Mitt första lapptäcke!

Hej!

För ett tag sen så var det en vän till mig som kom med idén att vi skulle göra ett varsitt lapptäcke och hjälpas åt under skapandets gång ifall vi stötte på problem. Har under några månaders tid tillverkat ett lapptäcke till en dubbelsäng. Eftersom det går åt många rutor till ett så pass stort överkast har det  tagit sin tid. Vi valde båda att ha lite större rutor eftersom det är första gången för oss båda som vi syr i denna teknik. Dessutom tycker jag även att det blir väldigt snyggt med stora rutor!

Här nedan kommer ett bildspel från vårt sovrum;


Jag valde att göra rutorna endast i vita och svarta nyanser.

Blev kär i detta blommiga tyg så fick även bli ett par kuddar.

Såklart fick Ayla lov att provsitta på överkastet,
Dock får hon lov att tvätta tassarna innan!

Hortensian pryder vårt sovrumsfönster.

Närbild på de blommiga kuddarna. Samt en av rutorna.
Svårt att se, men på det svarta linnet har jag sytt hålsöm.



Eftersom jag arbetade med en sådan stor yta valde jag att limma ihop de tre lagerna med ett spraylim som är till för just lapptäckssömnad. För detta behöver man vara minst två personer samt ha stort utrymme! Men utan just detta lim hade det blivit svårt att få ihop alla lager, att nåla hade helt enkelt inte gått eller åtminstone varit en otrolig utmaning. Eftersom lagerna satt ihop var det lätt att sy ihop dem utan att få veck.

Tror nog att jag kommer sy fler lapptäcken i denna teknik, dock kanske inte ett så stort till.. 

Ha en bra dag i det vackra höstvädret, nu ska jag sticka vidare på mina halsdukar. Som mina kommande uppdateringar kommer handla om. 

Kram!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar