onsdag 1 september 2010

Tovat

Hejhopp!:)

Håller just nu på med att göra en mormorsrutor filt, i nyanserna grått, svart och vitt. Många rutor blir det. kommer bli cirka 90 rutor. 45 gjorda :) Ett väldigt rogivande roligt pyssel, älskar dessa rutor. Tröttnar aldrig. Har alltid tyckt att de sett lite gammalmodiga och tråkiga och framförallt enformiga.. Men sedan såg jag filten min svärmor gjort, hade aldrig sett mormorsrutor i en modern tappning. Så där kom min inspiration till en mormorsrutor filt i gråa nyanser! Längtar tills den blir klar, har som mål att göra klart den till jul, det blir ett långtidsprojekt!

Eftersom den inte är klar på långa vägar kommer lite tovningsinspiration, som jag gjort tidigare i sommar. Väldigt enkelt.  
  


I botten på bakelsen använde jag mig av ett garnnystan, ovanpå det tovade jag sedan fast lager med ull. Den fick sedan torka under natten. Sedan filtade jag fast bladen, grädden och rosen med en filtningsnål.



Smultronstråna var inte heller särskilt svåra, tovade små runda bollar bara och sedan sydde jag med brodertråd små prickar på smultrona. trädde sedan igenom ett grönt broderingstråd genom smultrona. Kändes nästan som när man gör det på riktigt. Tog ett tag att göra de små detaljerna, men fint blev de :)
 
 
Musen är filtad, alltså använde jag varken vatten eller såpa utan bara en filtningsnål. Gjorde på frihand men fick inspiration från en bok om tovning. Det är bara att filta på och bygga ut formerna som man känner för.

Kommer bilder senare på några av mina rutor :)
Hej så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar